Pizza en Politie

24 juli 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Een paar avonden geleden stond de politie op de stoep, of ze geld konden krijgen voor een burger. Toen ik aan Jordan vroeg waarom ze hen geld gaf, zei ze: "Dan komen ze teminste als we ze bellen."

Overal staan hoge hekken met stroomdraden erboven. Overal om en in het huis zijn tralies. Toch voel ik me er heel veilig, of dat ondanks of door de beveiliging komt weet ik niet haha,

Toen ik aan Joan, de bazin, vroeg of er ooit inbraken zijn geweest, vertelde ze me dat dit 1 keer gebeurd is. 5 minute later stond ik met een enorme luchtbuks in mijn handen. Joan had er een keer haar Eigen raam mee ingeschoten toen er een inbreker bij de buren was.

Ik ben in de compound, de huisjes van de grooms, geweest. Het is een heel klein betonnen gebouwtje met weinig ramen en acht kamers. iedereen heeft een Eigen kamertje van 2x2. Deramen die er zijn, zijn ingeslagen. Er is stroom, maar die valt heel vaak uit. Het is er extreem smerig, Overal ligt oud ijzer en andere dingen die Joan daar heeft opgeslagen, Toen ik er kwam waren er twee grooms soep aan het koken boven een kampvuurtje. Gas hebben ze niet. Overal hangen kranten om de warmte binnen te houden. Snachts vriest het zelfs af en toe, dan moet het heel koud zijn.

1. Johan:
    25 juli 2015
    Nou Stella, dacht ik even in het begin dat je buiten het gebied zat waar zoveel bescherming rond de huizen staan. Een heel andere wereld he? Wat hebben wij dan mazzel hier in ons kikkerlandje. Je zegt dat het af en toe zelfs vriest bij jullie, maar hoe is de temperatuur dan overdag ? Hier in NL krijgen we weer eens een week met onstuimig en wisselvallig weer, maar afgelopen periode is het lekker geweest. Brian gaat naar zijn laatste jaar op het Johan Cruyff college en heeft zijn diploma voor judoleraar gehaald, samen met de tweede dan. Ikzelf ga in september bij een andere baas beginnen, waar ik hoop tot aan mijn pensioen te blijven. Nou meissie ben je weer een beetje op de hoogte. Veel plezier nog en tot schrijfs !
  2. Odette:
    25 juli 2015
    dag Stella, soms zou ik ook wel een luchtbuks willen hebben. Bij ons wordt momenteel veel ingebroken. In de buurt zijn fietsen weggehaald, op het werk een rolstoel en het allerergste; een scootmobiel van een patient. Voorlopig hebben we alleen een mattenklopper. Dat is maar goed ook. :-) . Wat een andere wereld waar je in woont nu.
  3. Kees:
    25 juli 2015
    Lieve Stella, we zitten nu in een cafe .com et wifi en lazen jouw verhaal. Erg onthudsend om te lezen maar wederom mpoi geschreven. De camping van daan en Eva bestaat niet meer. We zitten nu helemaal alleen op een andere boerderijcamplng. Wij houden daar wel van. Heel veel liefs berrie en kres
  4. Mirjam de kort:
    26 juli 2015
    Hoi lieve Stella,

Wat leuk om je hier te volgen, wat een avontuur zeg daar in Afrika...en wat fijn dat je zo de hele dag met je hobby bezig kunt zijn...en lekker de hele dag in je zomerjurkje kunt rond lopen...leuk ook om allerlei verschillende mensen te ontmoeten....in een heel andere cultuur...daar zul je een hoop van leren...
    Mooie tijd nog meisje....ik blijf je volgen ...dikke knuffel uit bergen op zoom...xx
  5. Pieter Kloos:
    27 juli 2015
    Nou,klinkt behoorlijk wilde westen,zuiden,sorry. Wel spannend allemaal.Maak je ook filmpjes? Lijkt me tof om te zien!
    kussen en knufs van nr 23.
  6. Corine Erren:
    27 juli 2015
    Hey lief meisje, Sorry dat ik niet eerder heb geschreven, maar dat betekent niet dat ik niet aan je heb gedacht. Je verhalen zijn mooi. Fijn! want dat betekent dat het goed gaat. Doordat je steeds meer details begint te vertellen ontvouwt zich een verhaal met vele kanten. Best spannend vind ik ook. Ik zeg volhouden en je hebt straks je eerste boek al geschreven. Dank voor je lieve wensen op WhatsApp. Doei mop xxx
  7. Nelleke en Thijs:
    29 juli 2015
    Hoi Stella,

wat een bijzondere verhalen over een prachtig land met inderdaad allerlei verschillende, bijzondere mensen. Als we dit lezen, hebben we meteen weer heimwee! Ontzettend leuk dat je op deze manier de mensen en het land en de cultuur zo goed leert kennen. Geniet er enorm van!!

dikke kus van ons
  8. Liselotte:
    30 juli 2015
    Ik kreeg van Tess een link naar je blog; Ik was ff heel benieuwd hoe het met je ging. Heel spannend om te lezen. En hard werken begrijp ik. Geniet ook van je vrije dag!
    Ik ken een hele toffe vrouw en als ik t wel heb woont ze in Johannesburg. We hebben samengewerkt bij een filmbedrijf in Amsterdam (best langgeleden). Ze werkt volgens mij nu voor de radio in Johannesburg. Misschien kun je haar opzoeken oid? Als ze tijd heeft vind ze dat vast leuk. Ze kent alle (veilige) wegen. Je kunt haar via Facebook contacten: Bridgette Moulang.
    Ik wens een hele goeie tijd!! Liefs Liselotte